Mini-onderneming

De leerlingen van 6 Marketing en Ondernemen voeren in hun laatste jaar een eigen onderneming. Zij doen dit onder toezicht van hun begeleidende leerkrachten en Vlajo. Zij ontdekken in team hun ondernemersvaardigheden en kunnen die verder aanscherpen. Elk team moet de verschillende functies binnen de onderneming verdelen. Elk teamlid heeft een eigen verantwoordelijkheid. Deze ondernemingen zijn de spil van de Geïntegreerde proef waarrond verschillende opdrachten voor Bedrijfseconomie, Frans, Nederlands en Engels gegeven worden.
In september, na een grondige brainstorm op basis van de GPS-methode voor ondernemingen, beslissen de leerlingen welke producten of diensten hun onderneming zal aanbieden. Marktsegmentatie, een breed of diep assortiment, het opstellen van het ondernemingsplan ….werk genoeg de eerste maand!
De verkoop van aandelen is elk jaar een succes. Zelfs in economisch onzekere tijden hebben onze junior ondernemers geen moeite om hun aandelen aan de man te brengen. Ook nadien tijdens de verschillende verkoopsmomenten moeten de leerlingen hun marketingtalent inzetten.

Tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering (3 maal per jaar) brengen de leerlingen verslag uit over hun onderneming aan de aandeelhouders. Zij organiseren deze vergadering zelf en moeten hierbij hun presentatietechnieken gebruiken. Ook de moderne vreemde talen komen hierbij aan bod.

Ook dit schooljaar voeren onze leerlingen van campus Begijnhof 6 Marketing en Ondernemen in hun laatste jaar een eigen onderneming. Zij doen dit onder toezicht van hun begeleidende leerkrachten en Vlajo.

De projecten zijn:

  • Bella Aqua verkoopt zelfgemaakte badbommen en badaccessoires.
  • D-Cosy verkoopt cactussen en andere sfeerbrengers in huis
  • Light it up maakt zelf lightboxen en kaarsen .
  • Puro Gusto verkoopt kruiden, olie, azijn en zelfgemaakte tafeldecoratie.